Meten en metend rekenen

Hallo

Zoals afgesproken zouden we jullie op de hoogte houden welke meetoefeningen we al gedaan hebben in de klas. Het is eind september en deze metingen voerden we uit:

meter: de hoogte (meer dan 2 m) en de breedte (minder dan 1 m) van de klasdeur, de lengte van het bord (precies 4 m), de lengte van de vensterbank (bijna 6 m), de hoogte van mijn bureau (minder dan 1 m)

liter: de inhoud van een kleine emmer (5 l), de inhoud van het klasgietertje (2l), een grote fles (meer dan 2 l)

kilogram: het gewicht van een middelgrote pompoen (meer dan 3 kg of minder dan 4 kg), middelgrote ajuinen (7 stuks in 1 kg).

Wat kunnen jullie thuis nu doen?

  • Je kan de oefeningen blijven herhalen.
  • Je kan vergelijkingen gaan maken, bv. de hoogte van de deur bij jullie thuis is precies 2 m hoog.
  • Je kan ajuinen van thuis wegen en vergelijken met het meetresultaat van in de klas, jullie thuis hebben 9 ajuinen nodig om een kilo te hebben, hoe komt dit? Of we hebben maar 5 ajuinen en we hebben al een kilo. Hoe kan dat?
  • Weeg eens een pompoen en vergelijk het gewicht met die pompoen uit de klas.

Veel meetplezier!!

juf Margot

meester Erik

Deze website gebruikt cookies. Door deze site verder te gebruiken, aanvaard je ons gebruik van cookies.